
O projektu
Anotace kurzu pro žáky
Název kurzu:
TAU - LETNÍ AKADEMIE - SKLO
Co je důležité, je očím neviditelné.
Garant – školitel:
MgA. Radka Müllerová Ph.D.
Pojďme společně pochopit technologická tajemství výroby skla jako významného materiálu se širokým uplatněním v průmyslu, stavebnictví, architektuře i v umění. Dozvíme se o tavení nejstarší umělé hmoty, kdy se z kapalného stavu mění na pevnou látku. Vše kolem nás jsme schopni pozorovat skrz tuto zázračnou hmotu. Nosíme brýle, používáme lupu, vzhlížíme ke hvězdám. Při historických exkurzích po hradech a zámcích pozorujeme krajinu, efektem starého, nedokonalého, pokrouceného skla v okenním rámu. Je všude kolem nás a my ho vidíme jako transparentní – průhledné skupenství skrz které vnímáme realitu. Jedinečná poloha a dostatek písků a dřeva v České kotlině se staly vynikající základnou pro sklářskou výrobu. První místní skleněné předměty jsou známy již z keltského údobí. Původní sklárny vznikaly - kvůli palivu a dalším přísadám - v lesích, stranou od velkých sídel, a proto nebyly zpočátku dokumentovány. Během středověku zaznamenává české sklo výrazný vzestup, a postupně se dostává na jedno z předních míst. České sklo a křišťál se staly ve světě pojmem, oblastí, o nichž se hovoří v tehdejších listinách a my si vědecky i prakticky ověříme, že historická tradice má stále co nabídnout. Vypravíme se do sklářského muzea, sklárny, na výstavu a to v kraji, kde sklárna anebo sklářská manufaktura byla skoro za každým rohem, kde se seznámíme s celou řadou nových pojmů z technologie a dekoračních postupů, od původních ručních, se staletou tradicí, až po nejmodernější, které budeš mít možnost si prakticky vyzkoušet.
Další charakteristika projektu:
Kurz je koncipován pro žáky se zájmem objevovat technologická tajemství. Sklo a sklářství jako produkt místního průmyslu žákům zprostředkuje jasnou představu o výrobě, změnách stavů skupenství, základních optických vlastnostech a jeho využití. Absolvují úvodní přednášku, kde se dozví o historii a výrobě skla. Navštíví muzeum skla, kde budou mít možnost obdivovat změněné skupenství v závislosti na ruční práci a její dokonalosti v historickém kontextu staleté tradice. V provozu sklárny prozkoumají výrobní proces od tavení, tvarování, chlazení až po dekorační a zušlechťovací postupy. Budou mít možnost otisknout vlastní stopu do písku, materiálu z kterého sklo vzniká a reflexivně pochopí změnu stavu. Vznikne artefakt, který zaznamená výrobní proces a současně povede žáky k dalšímu zájmu o strukturu a její využití.
V rámci kurzu budou mít žáci možnost pozorovat jak rozkladem světla vznikají barvy a jaký má vliv na barevné vnímání. Ověří si jak tyto vlivy z oblasti světelných jevů ovlivnilo umělce 20. století a jejich impresionistická díla. V dílně a zároveň v přírodě budou experimentovat se skleněnými komponenty a vyrábět objekt, který využije získané vědomosti.
Učivo
-
vizuálně obrazné znakové systémy z hlediska poznání a komunikace
- sklo, historické uchopení materiálu a technologie
- vliv světla na barevné vnímání (zdroj světla, odraz světla, rozklad světla, stín)
- impresionismus a postimpresionismus
-
interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce, interpreta
- výroba včetně praktické zkušenosti
-
uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační
- zákonitosti vzniku barev a zrakového vnímání
- percepce vlastního tvůrčího vnímání v komunikaci se spolužáky
Výstupy:
Žák:
-
využívá znalosti aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média
pro vyjádření své představy
- porovnává zkušenosti z vlastního vnímání a poznávání (vztah paměť a oko, sklo)
- k tvorbě užívá metody uplatňované v současném umění (objekt a současné vyjadřovací prostředky)
-
charakterizuje obsahové souvislosti vlastních vizuálně obrazných vyjádření a konkrétních uměleckých děl a porovnává výběr a způsob užití prostředků
- popisuje jevy v proměnách a vztazích (změna stavu struktury, barevné vidění, vliv světla)
-
samostatně experimentuje s různými vizuálně obraznými prostředky, při vlastní tvorbě uplatňuje také umělecké vyjadřovací prostředky současného výtvarného umění
- experimentuje se sklem, skleněnými komponenty (lití skla, lepení, optika)
Průřezová témata:
-
Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
-
Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní tvůrčí přístup
-
Morálka všedního dne, morální rozvoj
-
Psychosociální aspekty tradičního řemesla a výrobního procesu
-
Člověk a životní prostředí
-
Média a mediální produkce
-
Mediální produkty a jejich významy
Harmonogram:
pondělí 5. 9. 2011
-
Muzeum skla – Nový Bor
přednáška: Sklo v historickém a technologickém procesu
časová dotace 90 min
-
Výstava: Tango sklo
Přibližně 150 předmětů z muzejních i soukromých sbírek prezentuje především českou produkci v jejích mnoha podobách a proměnách od návrhů předních výtvarníků až ke komerční výrobě. Nedílnou součástí výstavy jsou rovněž dobové listy firemních vzorníků. Rytmem temperamentního tance byl inspirován název agresivně barevných červených, oranžových, žlutých a zelených skel s výraznými tmavými kontrastními detaily, která se začala vyrábět v prvním desetiletí 20. století. A vitalitu tance jakoby do sebe vtáhlo i sklo, které ve dvacátých letech 20. století zaplavilo světové trhy a svou přitažlivost neztratilo ani v následujících desetiletích. Ohlas jeho barevných tónů najdeme i v současné sklářské tvorbě.
časová dotace 30 min
-
Sklárna Ajeto
přednáška: Od tavení k výrobě
praktická část: Lití skla na vlastní otisk dlaně do písku
časová dotace 150 min
-
Areál Penzionu Vyhlídka – Stará Oleška
přednáška: Od světla k barvě, teoretické experimentování (fotodokument)
úterý 6. 9. 2011
-
Areál Penzionu Vyhlídka – Stará Oleška
praktická část: Samorost (tvorba objektu z nalezeného přírodního materiálu v kombinaci se skleněnými komponenty), část 1
středa 7. 9. 2011 – čtvrtek 8. 9. 2011
-
Areál Penzionu Vyhlídka – Stará Oleška
praktická část: Samorost (tvorba objektu z nalezeného přírodního materiálu v kombinaci se skleněnými komponenty), část 2 – finalizace, percepce vlastního tvůrčího vnímání v komunikaci se spolužáky
pátek 9. 9. 2011
-
odjezd domů